mandag den 11. februar 2013

Sådan en fastelavnsweekend...

Det er nu ikke fordi, vi har slået katten af tønden eller været ude og rasler herhjemme. Men derfor kan man jo godt tage visse fastelavnstraditioner til sig alligevel - i særdeleshed dem, der involverer creme, syltetøj, glasur og pynt! Så det gjorde jeg altså.

Lørdag stod den på årets fastelavnsbollebagning. Kæresten var ovre i en kammerats nye lejlighed og hjælpe med at samle møbler osv. De var tre gutter, der knoklede det meste af dagen, så da jeg ringede på med seks nybagte fastelavnsboller, var jeg temmelig populær :-)

Jeg endte med at finde en opskrift på nettet, da jeg har smidt den væk, som jeg brugte sidste år. Men disse blev nu også rigtig god, selvom vaniljecremen altså klumpede en smule. Det lægger man heldigvis ikke rigtig mærke til, når cremen bages ind i en bolle - og cremens smag fejlede absolut intet. Bollerne fyldte jeg med creme, syltetøj eller begge dele.



















Jeg ændrede en smule i opskriften på bollerne og cremen, så her kommer min version, som gav 12 fastelavnsboller:

Ca. 330 gr. mel (det er lidt forskelligt, hvor meget dejen kræver)
100 gr. smør
25 gr. sukker
1,5 dl. mælk (jeg brugte skummetmælk)
25 gr. gær
1 æg
0,5 - 1 tsk. kardemomme (afhængigt af, hvor "krydret" man ønsker bollerne)
Lidt salt

Mælken lunes sammen med smørret, som smelter imens. Tag af varmen og lad det køle ned, til det er fingervarmt. Gæren røres ud i mælken og smørret. De øvrige ingredienser æltes i, indtil dejen er glat og smidig (jeg tilsatte mel lidt ad gangen for at kunne styre, hvornår dejen var "mættet"). Dejen skal hæve lunt og tildækket i en halv time, hvor dejen cirka opnår dobbelt størrelse. Dejen deles i 12 stykker, som hver i sær rulles ud med en kagerulle til en lille cirkel/firkant. Kom cirka en teske fyld på midten af cirklen/firkanten. Luk bollen sammen ved at samle enderne på midten, så fyldet ikke løber ud. Bollerne kommes på en bageplade med bagepapir, og de lægges så samlingen er nedad. Bages ved 200 grader på varmluft i 12-15 minutter (men hold lige øje, for de får ret hurtigt farve uden egentlig at blive bagte. Skru evt. ned for temperaturen til sidst). Bollerne køles af inden pyntning.

Vaniljecreme:
2 dl mælk (igen brugte jeg skummetmælk, men en mere fedtholdig kan nok med fordel anvendes)
1 flækket vaniljestang
Vaniljekorn (fra vaniljestangen)
3 æggeblommer
25 gr. sukker
1 tsk. mel
Evt. lidt vainljesukker at smage til dem, hvis ikke vaniljekornene giver nok smag

Mælken bringes i kog sammen med vaniljekornene og vaniljestangen. Æggeblommerne røres sammen med sukker og mel i en skål. Vaniljestangen fjernes fra mælken og æggemassen hældes under omrøring, og lidt ad gangen, i den kogende mælk. Cremen varmes igennem under konstant omrøring til cremen tyknes. Lad vaniljecremen køle af.

Som sagt klumpede min creme, men om det var uheld eller opskriftens skyld, ved jeg ikke :-)

Også aftenen bød på fastelavnsstemning. Jeg skulle nemlig til en fastelavnsfest med ti andre fra mit studie, så jeg måtte i skuret og finde lidt udklædning frem. Heldigvis havde jeg gemt kostumet fra en lignende fest for to år siden, så jeg endte endnu en gang som verdens stærkeste pige! Og naturligvis sad Hr. Nilsson syet fast på den ene skulder.























Jeg håber, I har nydt weekenden mindst lige så meget som jeg har - uanset om den har budt på boller og udklædning eller ej.

2 kommentarer:

  1. Lækre fastelavnsboller! Jeg havde piskefløde i mine, syndigt, men det giver den rigtige smag... ;)
    Fin udklædning som Pippi, havde helt glemt kostumet. Håber du havde en god fest :D

    SvarSlet
  2. Mums de ser gode ud! Og hvor er du en fin Pippi :)

    SvarSlet