lørdag den 29. juni 2013

Yndlingstomatsuppen

Suppe er virkelig et hit hos mig, men det er knap så meget et hit hos kæresten. Han mener ikke, at han bliver ordentligt mæt. Men det må da bare handle om at spise nok, ik? Især når der også er brød til, hvilket der var i går, hvor jeg lavede suppen.

Jeg har fundet en nem, billig og seriøst velsmagende variant af tomatsuppe, what's not to like?! Jeg synes ofte, at tomatsuppe ender med at være for tyndt og smage af alt for lidt. Men ikke med denne opskrift, som på det kraftigste er inspireret af denne. Tomatsuppen må gerne være lidt tyk, efter min mening. Så jeg har reduceret vandmængden.


Opskriften er til aftensmad til tre personer.

25 gram smør
1 løg skåret i grove stykker
2 fed hvidløg
3 gulerødder skrællet og skåret i grove stykker
1 dåse hakkede tomater
0,75 liter grøntsags- eller kyllingebouillon
Ca. 2 tsk. groft salt
Friskkværnet peber (efter smag)
1 tsk. sukker
3 dl. creme fraiche
Suppehorn eller hjemmebagte boller

- Smelt smør i en gryde. Tilsæt løg og pres de to fed hvidløg. Lad det svitse i ca. 1 minut
- Tilsæt de andre ingredienser (dog ikke creme fraiche, supperhorn/hjemmebagte boller ;-) ) og lad retten koge i 20-25 minutter
- Blend suppen med en stavblender i gryden, eller blend den i mindre portioner i en almindelig blender, til suppen er "glat" og jævn
- Tilsæt evt. suppehorn og kog suppen op ved svag varme og under låg i ca. 10 minutter (der skal røres af og til)
- Smag suppen til og tilsæt evt. mere salt, peber og sukker
- Server suppen med en klat creme fraiche i og evt. hjemmebagte boller til

1 kommentar:

  1. Elsker tomatsuppe :) Tak for opskriften her, må prøves!

    SvarSlet