onsdag den 25. september 2013

Den dersens græskarsuppe

Som madplanen allerede har afsløret, så var der hokkaidosuppe på menuen i går. Og jeg bagte grovboller til, uhm. Jeg lod mig i høj grad inspirere af opskriften her, men har ændret en smule. I får derfor min version af suppen. Det skal dog lige siges, at kæresten ikke var fan af måltidet - han mente, det smagte bittert. Men jeg var nu godt tilfreds med smagen og efterårsfornemmelserne, som jeg synes græskaret er indbegrebet af.


Opskriften er til to-tre personer.

1 hokkaidogræskar
Olivenolie
1 løg
2 gulerødder
6 dl. hønsebouillon
Chilipulver
Citronsaft
Madlavningsfløde
Salt og peber

Græskaret skylles og skrubbes grundigt. Kernerne fjernes, og græskarret skæres i mindre stykker. Stykkerne vendes i olivenolie, salt og chilipulver. De lægges på en bagplade (med bagepapir på, naturligvis) og bages i cirka 20 minutter ved 200 graders varme. Løget pilles og skæres i mindre stykker. Gulerødderne skrælles og skæres i skiver. Løg og gulerødder steges i lidt olie. Græskarstykkerne tilsættes og simrer med nogle minutter. Bouillon tilsættes og det hele simrer i 10-15 minutter. Herefter blendes suppen til en tilpas ensartet konsistens (den skal være lækker og tyk i det, så gå ikke blend-amok). Der smages til med madlavningsfløde, citronsaft, salt og peber.

I mellemtiden kan man jo smække en grovdej sammen, lade den hæve en halv times tid og bage bollerne 15-20 minutter ved 200 graders varme. Og så lige en bette smørklat på, når de indtages lune.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar