mandag den 7. oktober 2013

Lækker ærtesuppe

Den ser måske en smule giftig ud, men den smager virkelig lækkert. Faktisk er det en af de eneste supper, som jeg har hørt min kæreste rose. Han sagde sågar, at han godt kunne klare at have den på madplanen en gang om ugen - men der var altså også både ristet bacon og grovboller som tilbehør ;-) Det kan ikke fornægtes, at det nok også gjorde en del af udslaget.

Uanset hvad, så er det en sød, cremet og ret frisk suppe. Inspirationen har jeg herfra, og jeg fulgte stort set opskriften til punkt og prikke, hvilket jeg ellers yderst sjældent gør. I får min udgave af suppen.



Du skal bruge:
- En pose frosne ærter (575 gr.), da det ikke lige er sæson for friske
- 2 løg
- 2 fed hvidløg
- Olie
- 0,5 liter kogende vand
- 1 grøntsagsbouillonterning
- Frisk timian (2-3 spsk.), som hakkes fint
- 1-1,5 dl. madlavningsfløde
- Salt
- Peber
- Citronsaft
- Bacon i tern
- Grove boller

Fremgangsmåde:
Løg og hvidløg hakkes fint (jeg brugte sådan en hakker, som kan sættes på vores stavblender), og det svitses i lidt olie i en gryde. Ærterne og timianen tilsættes. Kort efter kommes vand og bouillonterning i gryden. Det småkoger i ti minutter, hvorefter det blendes med stavblender. Der tilsættes fløde, salt, peber og lidt citronsaft. Suppen koges op og smages til.

Imens suppen laves steges bacon på en pande og grovboller bages eller varmes i ovnen. Bacon kommes ovenpå suppen lige inden servering.
 

2 kommentarer:

  1. Mmmm... det lyder lækkert! Det kunne være jeg skulle prøve at servere denne her sag for min ligeså suppe-forskrækkede kæreste ;) Vi fik dog en suppe med en masse flødeost i, i går. Den kunne godt glide ned (selvfølgelig med kød i og bolle ved siden af...)

    SvarSlet
  2. Ja, de er ikke helt nemme at gøre suppetilfredse, de kære mænd. Så længe, der er boller (gerne hjemme- og nybagte) ved siden af, så går det ok herhjemme :-)

    SvarSlet