lørdag den 26. oktober 2013

USA Eventyr: Fra Yosemite til Death Valley

Det var ret koldt at sove i teltlejren i Yosemite, men det gav en mere autentisk oplevelse, synes jeg. Vi stod tidligt op om morgenen, da vi allerede skulle forlade Yosemite efter én overnatning. Og vi havde slet slet slet ikke fået nok af det komplet vanvittige smukke landskab!

Vi besluttede os for en lille hike til Mirror Lake, hvor bjergene spejler sig i en sø. Det er åbenbart territorium for bjergløver, men vi stødte nu ikke på nogen. Selvom jeg konstant følte, at der fulgte nogle efter os - så jeg kiggede mig over skulderen hvert andet minut, haha.

Troede I, at vores uheld var sluppet op nu? Tro i den grad om igen. Tværtimod blev dette nok den mest uheldige og faktisk også lidt skræmmende dag. I hvert fald en dag, som jeg meget sent vil glemme. For det første, så var Mirror Lake helt udtørret, så der var ingen sø og ingen spejling at komme efter! Dog var vandreturen stadig helt unik og ubeskrivelig. Dernæst var der skovbrand i området ved Yosemite, så i stedet for at køre øst over mod Death Valley (som tager 5-6 timer), så skulle vi køre sydom, hvilket tager 8-9 timer. Vi endte med at bruge næsten 11 timer på at komme til Death Valley. Vi sad fast i ørkenen i næsten 45 graders varme, kørte på en lukket vej og priste os lykkelige for et hollandsk par!

Hvis man mødte en bjergløve, skulle man forholde sig roligt og ikke vende den ryggen. If attacked fight back - det fik vi dog ikke behov for

I stedet for bjergløver så vi sådan en smuk lille sag. Den ænsede os slet ikke, og der var også HELT stille på vores gåtur

Godt gang i vandremusklerne, som var ømme fra gårsdagens tur

Her skal i forestille jer den smukkeste spejling af bjergene i baggrunden i den sø, som så åbenbart var helt udtørret

Naturen er så flot og en kæmpe oplevelse

Stadig høje og flotte træer

Man føler sig bare så helt vildt lille og ubetydelig, når der ingen andre mennesker er, og naturen er så storslået


Det taler vist for sig selv

Half dome, som slet ikke kommer til sin ret på fotoet

Så varieret og nærmest kunstnerisk natur

Det blev virkelig varmt om formiddagen, hvor vi kørte forbi et udsigtspunkt på vejen ud af Yosemite

Smukt solskin og mange timers kørsel i vente

Jeg elsker det her billede. Træet ser nærmest ensomt ud

Vi nød det sidste af Yosemite

Ufatteligt mange vindmøller!

Så kom mormor bag rattet. Ude i ørkenen, hvor det bare vare lige ud hele vejen

Vejen til Death Valley var lukket, da den var sunket ned i ørkenen. En lokal sagde dog, vi kunne køre uden om afspærringen. I vores lave Ford Mustang sad vi fast! Jeg nærmest panikkede, og havde det ikke været for hollænderne var vi ALDRIG kommet fri. Hvem ringer man til og får hjælp af i USA, når man er på vej forbi en vejafspærring!?

Vi kom fri og fulgtes med hollænderne mod Death Valley. Igen var naturen noget helt særligt

Helt tørt og ekstremt varmt

Endnu en gang føler man sig lillebitte i den store ørken

Så vildt at komme fra frodige Yosemite til det her på omkring ti timer

Himlen var virkelig flot over Death Valley

Vi hoppede straks i swimmingpoolen på hotellet, da vi endeligt kom frem. Jeg indrømmer gerne, at tårerne stod klar på spring i mine øjne, da vi sad fast i ørkenen. Kæresten lå på jorden og gravede sand væk fra hjulene, og for hver gang, jeg trykkede på speederen, gravede de sig bare længere ned i ørkenen. Hollænderen havde set i TV, at man skulle lægge nogle grene under. Så det samlede min kæreste (der er ikke ret mange i ørkenen, skulle jeg hilse og sige!) og efter at have givet op, spurgte min kæreste meget bedende det hollandske par, om de ville give det et allersidste forsøg. Og der slap vi fri! For fanden, hvor var jeg lettet og skræmt.

Bilen fik nogle ret slemme skrammer nedenunder (ikke selve undervognen, men lige ved siden af). Og vi brugte desværre meget energi resten af ferien på at bekymre os for konsekvenserne. Det var overfladiske og kosmetiske skader, men vi har aldrig lejet en bil i udlandet alene før. Så vi anede ikke, om de ville snyde os for en masse reparationer. Vores danske rejsebureau endte også med at give os tre forskellige svar på, hvordan vi skulle forholde os til det!

P.S: Vi er overhovedet ikke færdige med Yosemite og én overnatning var langt fra nok. Der skal vi tilbage til og suge den smukkeste naturoplevelse nogensinde til os.

2 kommentarer:

  1. Endnu engang fantastiske og smukke billeder. Det er så spændende at høre om jeres tur og jeres vilde oplevelser! Det er nemlig også noget af det, jeg frygter ved en roadtrip - hvad hvis noget går galt? Man er jo kun to mennesker, og ingen af os er ret handy og fiffige - og jeg har ikke noget kørekort ;) Det bliver nok ikke lige foreløbig med roadtrip for vores vedkommende :)

    Glæder mig til at læse mere om turen! :) <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg drømmer mig godt nok også tilbage med billederne!

      Og ja, vi var begge nybegynder i det med at leje bil. Så vi fik en smule ondt i maven over alt det med skader og evt. forsikringssag. Det blev heldigvis ikke til noget, men det var da ærgerligt at resten af ferien var lidt præget af bekymringer. Vi valgte dog ret tidligt at sige "Vi må bare se på det, når ferien er slut", og det mindede vi hinanden om :-)

      Jeg kørte sammenlagt to timer på hele ferien. Vi kørte i snit syv timer om dagen, vil jeg tro, så kæresten træk klart det hårdeste læs i den forbindelse.

      Slet