mandag den 22. september 2014

Kærlighedskalorier og kulturhygge

Sådan en småkold og blæsende mandag aften vil jeg se tilbage på den dejligste weekend. Manden og jeg trængte til lidt hygge og at komme udenfor lejlighedens vægge, så vi bestilte bord på en restaurant fredag aften. Billederne er lettere sløret, standard iPhonekvalitet, jeg ser lettere utilfreds ud, og maden tager sig heller ikke super ud. Jeg garanterer jer dog for, at det var en helt igennem skøn aften med godt humør, velsmagende kaloriebomber og en flaske rødvin. Vi delte en pizza og en pastaret, og det var altså en virkelig god idé, da jeg slet ikke kunne vælge, hvad jeg havde mest lyst til, og begge retterne smagte skønt. Vi skal altså huske at prioritere sådan nogle kærlighedsaftener, uanset om de er inklusiv snaskede kalorier og vin eller ej.


Lørdag endte med at blive en lang, men rigtig god, dag. Manden var smuttet til et stævne i Jylland, så jeg havde rig mulighed for venindehygge. Jeg mødtes med min gode veninde Tine til brunch klokken 10, hvilket jeg desværre glemte helt at tage billeder af (huskede kun at sende en snapchat til særligt udvalgte, haha). Vi sad der i to timer, og jeg kunne nærmest trille derfra - jeg har absolut ingen stopknap, når der er en lækker buffet inden for rækkevidde. Jeg fik alt hvad hjertet begærer lige fra ananasost, pandekager og rejesalat til skæreost, lune æbler med kanel og yoghurt med frugt og müsli.

Vi havde besluttet os for at være turister i egen by, da det er virkelig sjældent, man egentlig tager sig tid til at komme ud og opleve den by, man bor i. Vi tog på Møntergården, som er delt op i flere udstillinger, der har Fyn og Odense som omdrejningspunkt. Tiden løb mere eller mindre fra os, og vi endte med at bruge fire timer på at opleve det hele. Der er "almindelig" museumsstemning med nogle meget gamle og dybt fascinerende genstande i glasmontre, men der er også mere moderne formidling og flere interaktive tiltag. Vi kastede blandt andet risposer efter en fange i gabestokken, i et computerspil forsvarede vi Fyn mod russerne under den kolde krig, og vi battlede i en Carl Nielsen melodi. Desuden var jeg ret glad for måden, rummene udnyttes på. Ofte var der et godt lydtapet, der passede til udstillingen, og gulvene blev også taget i brug til at fortælle sjove oplysninger og fakta.

Efter museumsbesøget ville vi gå "H. C. Andersen ruten", som er en rute rundt i byen på ca. 3,5 kilometer, hvor man går i hans fodspor. Man kommer forbi bygninger eller steder, der har en eller anden relation til de år, hvor H. C. Andersen levede i Odense. Det er for det meste en rigtig hyggelig rute, og det er ganske gratis at gå den, da det hele foregår udendørs. Vi ville have brugt den app, man kan hente til ruten, men Tines mobil løb tør for strøm, og min har ikke et nyt nok styresystem. I stedet havde vi den på et kort fra turistkontoret, men det var en smule bøvlet. Der er nemlig også nogle fysiske fodspor, en størrelse 47 som den kære mand brugte, på fortovene på ruten, men de stemte ikke helt overens med ruten på kortet, og få steder kunne vi ikke finde sporene. Det viste sig også, at ruten på det fysiske kort er uddateret og ikke den samme som på app'en, hvilket var lidt ærgerligt, da det er en oplagt rute for turister at gå, som nok ofte har et kort i hånden. Uanset hvad var det hyggeligt at gå i det fine vejr, blive lidt klogere på ham hr. Andersen og se steder af byen, man ellers ikke lige kommer.



Jeg håber, I har haft en fantastisk weekend og er kommet godt i gang med denne uge. Min weekend var helt perfekt både fredag og lørdag :-)

1 kommentar:

  1. Hvor lyder det bare som en hyggelig weekend! :)
    Det er fantastisk at udforske sin egen by, det gør vi også meget :)

    SvarSlet